*متدهای مختلف ارزشیابی
ارزشیابی یک فرایند نظام دار به جهت جمع آوری ،تحلیل و تفسیر اطلاعات می باشد.این فرایند به منظور بررسی تحقق اهداف مورد نظر انجام گردیده و تعیین کیفیت یکی از ویژگیهای مهم آن به شمار می رود.
ارزشیابی آموزشی از جهات گوناگون دسته بندی می شوند:
_ ارزشیابی آموزشی در قالب رویکردهای مختلف
_ ارزشیابی آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی
_ ارزشیابی آموزشی با توجه به زمان و هدف
_ ارزشیابی آموزشی با توجه به ارزشیابان
_ ارزشیابی آموزشی در قالب رویکرد های مختلف
*رویکرد مبتنی برهدف :
هدف های کلی و هدفهای دقیق مورد تاکید قرارمی گیرند و ارزشیابی آموزشی به دنبال این است که تعیین کند این هدفها به چه میزان تحقق یافته اند.
*رویکرد مبتنی بر مدیریت :
هدف تشخیص و تحقق بخشیدن به نیازهای اطلاعاتی مدیران تصمیم گیرنده است.
*رویکرد مبتنی بر مصرف کننده : تاکید عمده بر کسب اطلاعات مربوط به فراورده های کلی آموزشی است که توسط مصرف کنندگان آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
*رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان :
تاکید اصلی بر کاربرد مستقیم نظر متخصصان در قضاوت درباره کیفیت فعالیتهای آموزشی است.
*رویکرد مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان :
اختلاف نظر های ارزشیابان مختلف (موافق و مخالف ) مورد تاکید قرار می گیرد.
_ارزشیابی آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی
*ارزشیابی از دانشجویان :
منظور عمدتا ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی یا ارزشیابی از میزان یادگیری آنان است و مهمترین نوع ارزشیابی است که یقین می نماید دانشجویان تا چه میزانی به هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده رسیده اند.
*ارزشیابی از برنامه های درسی و مواد آموزشی :
ارزشیابی آموزشی گاهی به منظور تعیین اثر بخشی برنامه درسی یا موادآموزشی انجام می شود وشامل ارزشیابی از عواملی چون روشهای آموزشی ،کتابهای درسی ،مواد دیداری ،شنیداری و تدارکات فیزیکی و سازمانی است.
*ارزشیابی از پروژه ها و برنامه ها و برنامه های آموزشی :
علاوه بربرنامه های درسی و مواد آموزشی ،برنامه و پروژه های آموزشی ویژه که به عنوان بخشی از برنامه های معمول آموزشگاهها به حساب نمی آیندنیز مورد ارزشیابی قرار می گیرد.
*ارزشیابی از محل آموزش :
تعیین شود هدفهای پیش بینی شده برای آموزشگاه به چه میزانی تحقق یافته اندو نقاط قوت وضعف کدام اند.
*ارزشیابی از کارکنان آموزش :
ارزشیابی از همه کسانی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مسئول بازده های آموزشی هستند.
_ارزشیابی آموزشی با توجه به زمان وهدف
*ارزشیابی آغازین یا سنجش آغازین :
به عنوان نخستین ارزشیابی مطرح بوده و پیش از انجام فعالیتهای آموزشی به اجرا در می آید.این ارزشیابی به منظور پاسخ به سوال 1- آیا یادگیرندگان بر دانشها و مهارتهای پیش نیاز درس تازه از قبل مسلط اند؟2- یاد گیرندگان چه مقدار از هدفها و محتوای درس تازه را قبلا یاد گرفته اند؟انجام می گردد؟
*ارزشیابی تکوینی :
عمدتا به منظور کمک به اصلاح موضوع مورد ارزشیابی ،یعنی برنامه یا روش آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد .
*ارزشیابی تشخیص
با هدف تشخیص مشکلات یادگیری دانش آموزان بکار می رود.
*ارزشیابی تراکمی
بوسیله آن می توان یادگیریهای متراکم یا مجموع یادگیریهای دانشجویان را در طول یک دوره آموزشی اندازه گیری کرد.
_ارزشیابی آموزشی با توجه به ارزشیابان
*ارزشیابی بیرونی
ارزشیابی به وسیله اشخاص که خارج از برنامه هستند انجام می شود و به برنامه مورد ارزشیابی وابسته نیست.
*ارزشیابی درونی
داوری درباره کیفیت روشهای آموزشی،برنامه های درسی یا آموزشی در ضمن طراحی و اجرای آن توسط کارکنان خود مجموعه می باشد.
*متدهای مختلف ارزشیابی
ارزشیابی یک فرایند نظام دار به جهت جمع آوری ،تحلیل و تفسیر اطلاعات می باشد.این فرایند به منظور بررسی تحقق اهداف مورد نظر انجام گردیده و تعیین کیفیت یکی از ویژگیهای مهم آن به شمار می رود.
ارزشیابی آموزشی از جهات گوناگون دسته بندی می شوند:
_ ارزشیابی آموزشی در قالب رویکردهای مختلف
_ ارزشیابی آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی
_ ارزشیابی آموزشی با توجه به زمان و هدف
_ ارزشیابی آموزشی با توجه به ارزشیابان
_ ارزشیابی آموزشی در قالب رویکرد های مختلف
*رویکرد مبتنی برهدف :
هدف های کلی و هدفهای دقیق مورد تاکید قرارمی گیرند و ارزشیابی آموزشی به دنبال این است که تعیین کند این هدفها به چه میزان تحقق یافته اند.
*رویکرد مبتنی بر مدیریت :
هدف تشخیص و تحقق بخشیدن به نیازهای اطلاعاتی مدیران تصمیم گیرنده است.
*رویکرد مبتنی بر مصرف کننده : تاکید عمده بر کسب اطلاعات مربوط به فراورده های کلی آموزشی است که توسط مصرف کنندگان آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
*رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان :
تاکید اصلی بر کاربرد مستقیم نظر متخصصان در قضاوت درباره کیفیت فعالیتهای آموزشی است.
*رویکرد مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان :
اختلاف نظر های ارزشیابان مختلف (موافق و مخالف ) مورد تاکید قرار می گیرد.
_ارزشیابی آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی
*ارزشیابی از دانشجویان :
منظور عمدتا ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی یا ارزشیابی از میزان یادگیری آنان است و مهمترین نوع ارزشیابی است که یقین می نماید دانشجویان تا چه میزانی به هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده رسیده اند.
*ارزشیابی از برنامه های درسی و مواد آموزشی :
ارزشیابی آموزشی گاهی به منظور تعیین اثر بخشی برنامه درسی یا موادآموزشی انجام می شود وشامل ارزشیابی از عواملی چون روشهای آموزشی ،کتابهای درسی ،مواد دیداری ،شنیداری و تدارکات فیزیکی و سازمانی است.
*ارزشیابی از پروژه ها و برنامه ها و برنامه های آموزشی :
علاوه بربرنامه های درسی و مواد آموزشی ،برنامه و پروژه های آموزشی ویژه که به عنوان بخشی از برنامه های معمول آموزشگاهها به حساب نمی آیندنیز مورد ارزشیابی قرار می گیرد.
*ارزشیابی از محل آموزش :
تعیین شود هدفهای پیش بینی شده برای آموزشگاه به چه میزانی تحقق یافته اندو نقاط قوت وضعف کدام اند.
*ارزشیابی از کارکنان آموزش :
ارزشیابی از همه کسانی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مسئول بازده های آموزشی هستند.
_ارزشیابی آموزشی با توجه به زمان وهدف
*ارزشیابی آغازین یا سنجش آغازین :
به عنوان نخستین ارزشیابی مطرح بوده و پیش از انجام فعالیتهای آموزشی به اجرا در می آید.این ارزشیابی به منظور پاسخ به سوال 1- آیا یادگیرندگان بر دانشها و مهارتهای پیش نیاز درس تازه از قبل مسلط اند؟2- یاد گیرندگان چه مقدار از هدفها و محتوای درس تازه را قبلا یاد گرفته اند؟انجام می گردد؟
*ارزشیابی تکوینی :
عمدتا به منظور کمک به اصلاح موضوع مورد ارزشیابی ،یعنی برنامه یا روش آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد .
*ارزشیابی تشخیص
با هدف تشخیص مشکلات یادگیری دانش آموزان بکار می رود.
*ارزشیابی تراکمی
بوسیله آن می توان یادگیریهای متراکم یا مجموع یادگیریهای دانشجویان را در طول یک دوره آموزشی اندازه گیری کرد.
_ارزشیابی آموزشی با توجه به ارزشیابان
*ارزشیابی بیرونی
ارزشیابی به وسیله اشخاص که خارج از برنامه هستند انجام می شود و به برنامه مورد ارزشیابی وابسته نیست.
*ارزشیابی درونی
داوری درباره کیفیت روشهای آموزشی،برنامه های درسی یا آموزشی در ضمن طراحی و اجرای آن توسط کارکنان خود مجموعه می باشد.