متدهای مختلف آزمون
تعریف : اصولا به جهت اندازه گیری هر فرایندی نیاز به ابزارویژه می باشد که معمول ترین آن آزمون نامیده می شود.
_ آزمون های تشریحی
_آزمون های کوته پاسخ
_آزمون های صحیح-غلط-جورکردنی
_آزمون های چند گزینه ای
_ آزمون های تشریحی
تعریف:آزمون های تشریحی را با توجه به آزادی عمل آزمون شونده در پاسخ دادن به سوالهای آزمون ،به دو دسته تقسیم می کنند.
*آزمون های گسترده پاسخ:
هیچ گونه محدودیتی برای آزمون شونده منظور نمی شود و او عملا آزاد است تا هر طور که مایل باشد پاسخ خود را بپروراند.
*آزمون های محدود پاسخ :
آزمون شونده در دادن پاسخ به سوالها آزادی کامل ندارد،بلکه صورت سوال اورا ملزم می سازد تا پاشخ خود را در چهار چوب شرایطی خاص محدود کند.
_آزمون های کوته پاسخ
تعریف : آزمون کوته پاسخ از مجموعه ای سوال مختصر که غالبا برای سنجش هدف های آموزشی سطح پایین طرح می شوند تشکیل می یابد و شامل انواع :پرسشی –کامل کردنی—تشخیص یا تداعی می باشد.
_ آزمون های صحیح-غلط-جور کردنی
تعریف: آزمون های جور کردنی ،آزمون هایی هستند که در آنها هم سوالها و هم جواب سوالها در اختیار آزمون شوندگان قرار می گیرد آنان در زمینه پاسخ های داده شده اعمالی انجام داده و در آزمون های صحیح و غلط آزمون شوندگان در زمینه وطالب عنوان شده تصمیم گیری می نمایند.
_ آزمون های چند گزینه ای
تعریف : تعدادی سوال است که هر یک از آنها از یک قسمت اصلی و تعدادی گزینه پاسخ تشکیل می شوند.و آزمون شونده از میان گزینه های پیشنهادی گزینه صحیح را انتخاب می کند.
متدهای مختلف آزمون
تعریف : اصولا به جهت اندازه گیری هر فرایندی نیاز به ابزارویژه می باشد که معمول ترین آن آزمون نامیده می شود.
_ آزمون های تشریحی
_آزمون های کوته پاسخ
_آزمون های صحیح-غلط-جورکردنی
_آزمون های چند گزینه ای
_ آزمون های تشریحی
تعریف:آزمون های تشریحی را با توجه به آزادی عمل آزمون شونده در پاسخ دادن به سوالهای آزمون ،به دو دسته تقسیم می کنند.
*آزمون های گسترده پاسخ:
هیچ گونه محدودیتی برای آزمون شونده منظور نمی شود و او عملا آزاد است تا هر طور که مایل باشد پاسخ خود را بپروراند.
*آزمون های محدود پاسخ :
آزمون شونده در دادن پاسخ به سوالها آزادی کامل ندارد،بلکه صورت سوال اورا ملزم می سازد تا پاشخ خود را در چهار چوب شرایطی خاص محدود کند.
_آزمون های کوته پاسخ
تعریف : آزمون کوته پاسخ از مجموعه ای سوال مختصر که غالبا برای سنجش هدف های آموزشی سطح پایین طرح می شوند تشکیل می یابد و شامل انواع :پرسشی –کامل کردنی—تشخیص یا تداعی می باشد.
_ آزمون های صحیح-غلط-جور کردنی
تعریف: آزمون های جور کردنی ،آزمون هایی هستند که در آنها هم سوالها و هم جواب سوالها در اختیار آزمون شوندگان قرار می گیرد آنان در زمینه پاسخ های داده شده اعمالی انجام داده و در آزمون های صحیح و غلط آزمون شوندگان در زمینه وطالب عنوان شده تصمیم گیری می نمایند.
_ آزمون های چند گزینه ای
تعریف : تعدادی سوال است که هر یک از آنها از یک قسمت اصلی و تعدادی گزینه پاسخ تشکیل می شوند.و آزمون شونده از میان گزینه های پیشنهادی گزینه صحیح را انتخاب می کند.