معرفی و شرح وظایف
واحد کامپیوتر این دانشکده از سال 1379 با 3 دستگاه رایانه توسط یک نفر پرسنل شروع به فعالیت و ارائه خدمات به اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشکده نموده است . در آغاز خدمات ارائه شده به دانشجویان و اساتید محترم در برگزاری کلاسهای درسی ایشان خلاصه می شد ولی هم اکنون این دانشکده از طریق فبیرنوری ضمن برخورداری از اینترنت پرسرعت موفق گردیده تمامی اتاقهای مدیران گروه ، بخشهای درمانی ، کتابخانه ، آموزش و . . . . را به اینترنت متصل نماید.در ضمن اسکن، تهیه اسلاید، راهنمایی و همکاری در استفاده از بانکهای اطلاعاتی پروکئوست و مدلاین و غیره برای یافتن مقاله به دانشجویان از دیگر خدمات این واحد می باشد.
وظایف عمومی |
- تهیه و به روز نگاه داشتن ،شناسنامه تجهیزات رایانه ای ، تجهیزات شبکه و تجهیزات مرکز تلفن و شناسنامه نرم افزارهای موجود ،به منظور ساماندهی اطلاعات تجهیزات موجوددر واحدها
-آماده سازی رایانه ها(نصب ویندوز، درایورها، نرم افزارهای عمومی، پرینتر،...)
-نگهداری رایانه ها (بروز رسانی ویندوز ها، آنتی ویروس ها و...)
-بررسی و بکارگیری روشها و راهکارهای مقابله با نفوذ و آلودگی های ویروسی
-ارائه سرویس به دانشجویان و پاسخگویی به سوالات
-پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از کلاسهای آموزشی مجهز به دیتا پروژکتور
- ارسال گزارش فعالیت های انجام شده ( سخت افزار ،نرم افزار ،شبکه) در قالب فرم های تدوین شده و دستورالعمل های مدیریت به مدیریت فناوری اطلاعات
- انجام مراحل کارشناسی فنی خرید و تایید فاکتورهای خرید طبق لیست تجهیزات مجاز که در قبلا
-حضور مستمر در جلسات مدیریت فناوری اطلاعات و سایر جلسات مورد نظر مدیریت
- اعلام نیازهای آموزشی به مدیریت و ارتقا سطح علمی و عملی با گرفتن آموزشهای لازم و...
-بررسی و بکارگیری روشها و راهکارهای مقابله با نفوذ و آلودگی های ویروسی
- بازدید از سایتهای خبری ICT جهت به روز نگهداشتن اطلاعات فنی و اطلاع از تکنولوژیهای جدید جهانی
وظایف در حوزه سخت افزار |
نظارت بر روند خرید تجهیزات رایانه ای
- دریافت یا تکمیل فرم درخواست خرید تجهیزات رایانه ای
- بررسی کارشناسی علت نیاز خرید تجهیزات رایانه ای و تایید ، یا عدم تایید نیاز
- تایید فاکتورها از نظر فنی و مطابقت با لیست تجهیزات و بررسی قیمت و اعلام نظر احتمالی در زمینه قیمت ها
کنترل فنی تجهیزات خریداری شده از نظر تطبیق با فاکتور های تایید شده ،به صورت زیر :
- بررسی فنی قطعات و گارانتی های ارائه شده و مطابقت با لیست تهیه شده وفاکتور تایید شده
- الصاق برچسب لیست قطعات داخلی رایانه ها همراه با مشخصات فنی و تاریخ شروع و خاتمه گارانتی قطعات بصورت مشخص برروی رایانه های خریداری شده ( بهتر است توسط شرکت فروشنده انجام گیرد )
فرآیند تعمیرات :
- نصب سیستم عامل هاونرم افزارهای جانبی ،آنتی ویروس و... بر روی رایانه های موجود در واحد
- تشخیص عیوب سخت افزاری سیستم ها و رفع عیب تجهیزات در حد آموزش های داده شده
- نظارت بر فرآیند ارسال تجهیزاتی که نیاز به تعمیر دارند ( مانند : چاپگر ) به شرکت های خصوصی وکنترل کیفیت تعمیر تجهیزات
- نظارت بر فعالیت شرکت های پیمانکار طرف قرارداد از طریق چک لیست های نظارتی
وظایف در حوزه شبکه |
- نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه اعم از Active و Passive بر اساس استاندارد های فن آوری اطلاعات و ارتباطات
-پشتیبانی و نگهداری شبکه wireless
-رمزگذاری و مخفی کردن وایرلس های دانشکده
-کابل کشی و شبکه کردن سیستم ها درصورت نیاز
- راه اندازی سرویسهای شبکه برای کاربران (اینترنت، به اشتراک گذاری فایلها ،پست الکترونیک، ...)
- تهیه مستندات جامع شبکه بر اساس استاندارد مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات
-آگاهی کامل از کاربرد و نحوه عملکرد تجهیزات Active
- آگاهی کامل از نحوه ارتباط مرکز تا ساختمان مرکزی و دسترسی به شبکه اینترانت و اینترنت
- آگاهی کامل از نحوه عیب یابی درونی شبکه و برخورد با مشکلات احتمالی
- حفظ ، نگهداری ، پشتیبانی و عیب یابی شبکه
- مطلع نمودن مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات از هرگونه تغییر ، تحول و نیازها
- عیب یابی و رفع مشکل شبکها ی کلیه سیستمهای کامپیوتری موجود در مرکز مربوطه( IP وکارت شبکه و... )
وظایف در حوزه نرم افزار |
-نصب و راه اندازی نرم افزارهای تخصصی – مانند آموزش، مالی و... و آموزش اولیه اجرای نرم افزار
-پشتیبانی نرم افزاری از دستگاه RVG تصویربرداری داخل دهانی بخش اندودانتیکس
-نصب نرم افزارهای مورد نیاز دانشجویان
- پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
- هماهنگی با حراست و مدیریت فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها
- آشنایی فنی با نرم افزار ها و سخت افزارهای مربوطه ( مانند حضور وغیاب و دستگاه تایمکس ... )
- نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان ( Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره ای و آرشیو آنها
- تایید اتمام کار پروژه ها و یا فاکتور های نرم افزاری
- مطلع بودن از هر گونه تغییر و تحول نرم افزاری
وظایف در حوزه وب سایت |
- آشنایی با استاندارد های تهیه وب سایت
- به روز نگه داشتن مطالب وب سایت ( اخبار و اطلاعیه و ... )
- نظارت مستقیم بر روی وب سایت واحد خود ،انتقال مشکلات وپیگیری آنها
وظایف در حوزه HIS |
- پیگیری آماده سازی زیرساخت HIS جهت راه اندازی نرم افزار HIS و اعلام نیازهای سخت افزاری و زیر ساختی HIS به مدیریت واحد
-نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان (Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره ای و آرشیو آن ها
- اعلام گزارش خرابی و نقص به کمیته HIS و پی گیری رفع آن از طریق مسئول مربوطه
- نظارت بر تهیه گزارش های HIS
-تهیه پشتیبان روزانه از دیتا بانکهای HIS.
-آموزش موردی به پرسنل در بخشها و واحدها
-ارتباط بین دانشکده و تیم نرم افزاری و واحد پشتیبانی شرکت ارائه دهنده HIS در مورد خواسته ها و نیازهای مجموعه.
وظایف در حوزه اتوماسیون اداری |
-آگاهی کامل از تنظیمات نرم افزار اتوماسیون اداری
- نصب نرم افزار های مورد نیاز برای کار با اتوماسیون اداری
-آشنایی کاربردی با سیستم اتوماسیون اداری جهت آموزش نرم افزار و رفع اشکال به کاربران شاغل در آن واحد
- اطلاع رسانی از وضعیت سیستم اتومسیون اداری و کاربران ( فعال - تغییر سمت و ....) در آن مرکز
وظایف در حوزه اینترنت |
- آشنایی با نحوه ساختن VPN و Dial-up و استفاده از امکانات اینترنت
- شناسایی error های سیستم جهت اتصال به اینترنت
- راهنمایی کاربران واحدها جهت گرفتن اکانت اینترنت و پر کردن فرم درخواست و تایید آن
-راهنمایی هیات علمی جهت گرفتن ایمیل آکادمیک و پر کردن فرم درخواست و تایید آن
- شناخت وآشنایی با میزان پهنای باند